Bcc staat voor blind carbon copy. Het houdt in dat wanneer je een e-mail aan meerdere mensen verstuurt een aantal of alle e-mail adressen onzichtbaar zijn voor de ontvangers. Bcc wordt veel gebruikt bij zakelijke e-mails en promotie e-mails die naar meerdere ontvangers moeten. Ook uitnodigingen zoals voor een verjaardagsfeest, waarbij meerdere mensen worden uitgenodigd, wordt al snel een bcc voor gebruikt.
Daarnaast oogt een e-mail een stuk rustiger als niet alle e-mail adressen zichtbaar zijn voor alle ontvangers. Bcc moet niet door de war worden gehaald met cc dat een heel andere functie heeft. Cc wordt gebruikt als je een e-mail stuurt naar een aantal personen waarbij het een bewuste keuze is dat iedereen alle e-mailadressen kan zien. Vaak schrijven mensen in hun e-mail al dat ze de mail ook naar een ander persoon in de cc zetten. Alles wat je in een cc zet is dus voor iedereen zichtbaar.
Hoe gebruik je bcc bij het versturen van een mail
Een bcc gebruiken in het versturen van een e-mail is niet erg moeilijk. Als je een e-mail verstuurt aan een of twee personen typ je de naam van de geadresseerde in het vakje ‘aan’ in je webmail browser. In dit vakje kan iedere ontvanger zien naar wie de e-mail is gestuurd. In plaats van het vakje ‘aan’ te gebruiken klik je nu het vakje bcc aan in je webmail browser. Vaak staat dit onder het vakje cc. In het vakje ‘aan’ kan je een van de e-mailadressen typen naar wie je de mail stuurt of je eigen e-mail adres.
Voordelen bcc bij versturen van een mail
Een belangrijk voordeel van het gebruiken van een bcc is het behoud van privacy voor de mensen die een e-mail van je ontvangen. Niet iedereen stelt het op prijs dat zijn of haar e-mailadres leesbaar is voor anderen. Iedereen heeft recht op dit soort privacy. Gebruik altijd bcc als je een e-mail verstuurt waarvan je niet zeker weet of alle personen willen dat hun e-mailadres openbaar wordt. Zo ga je ongemakkelijke situaties uit de weg. Een ander belangrijk voordeel van het gebruiken van een bcc bij het versturen van een mail is de grootte van je e-mail. Als je alle e-mail adressen in het vak ‘aan’ plaatst is dit heel storend voor de ontvangers van je e-mail. De ontvangers zullen namelijk eerst een lange lijst van e-mail adressen zien voordat ze naar het daadwerkelijke bericht kunnen scrollen.