Google verhoogt automatisch afspraken naar uw agenda

Handmatig afspraken in je agenda zetten is binnenkort niet meer nodig dankzij een handige AI-functie in Gmail, die hierbij gebruikmaakt van Googles Gemini.

Gemini kon al langer afspraken toevoegen aan je Google-agenda. Tot nu toe moest je het AI-systeem echter handmatig alle details geven, van de datum tot het onderwerp van de afspraak. Met een Gemini-upgrade in zegt Google dat proces te automatiseren. De AI haalt deze details voortaan zelf uit e-mails die je ontvangt en stelt voor om er een afspraak van te maken.

Als Gemini alle relevante gegevens uit je e-mail weet te halen, verschijnt er een knop met de tekst “Voeg toe aan Agenda”, naast de bestaande “Vat deze e-mail samen”-knop. Hiermee wordt de afspraak direct aan de agenda van je Google-account toegevoegd. Overigens is deze knop in feite een snelkoppeling naar Gemini in de taakbalk van Gmail. Er verschijnt immers gewoon een prompt “Voeg toe aan Agenda” in de AI-chatbot.

Gmail voeg toe aan agenda.png
© Google

Om deze functie mogelijk te maken, analyseert Gmail de e-mail en verzamelt het systeem gegevens zoals de datum, het tijdstip en andere relevante details. Mocht Gemini onjuiste informatie hebben opgehaald, dan kan je dit direct aanpassen via de Gemini-chatbot in Gmail door op het bewerkingsicoon te klikken. Ook is het mogelijk om de AI-assistent te vragen bepaalde details te wijzigen.

Niet beschikbaar voor alle Gmail-gebruikers

Er zit helaas wel een addertje onder het gras: de nieuwe Gmail-functie is niet gratis. Alleen abonnees van Google Workspace en Google One Premium AI kunnen gebruikmaken van de AI-functie voor agenda-afspraken. Het laatstgenoemde abonnement kost 21,99 euro per maand.

Of en wanneer Google deze functie beschikbaar maakt voor niet-betalende gebruikers, is nog niet bekend. De techgigant richt zich de laatste tijd vooral op het uitbreiden van AI-functies binnen zijn betaalde abonnementen om meer klanten aan te trekken. Onlangs kreeg Gmail nog wel een gratis AI-functie die je . Gebruikers zien daarvoor een samenvattingskaart in hun inbox verschijnen.

Plaats een reactie