Hoe herken ik Phishing mail?

U heeft er vast weleens van gehoord, Phishing-mails. U wordt op tv en in de kranten gewaarschuwd voor internetcriminelen die telkens nieuwe trucs verzinnen om aan uw persoonlijke gegevens te komen. Met alle vervelende gevolgen van dien. Hieronder willen wij u een aantal tips geven waar u op kunt letten om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van phishing.

Taalfouten en gekke zinnen

Als u een e-mail met slecht of slordig taalgebruik ontvangt uit naam van een instantie  dan is dat verdacht. U kunt van bedrijven en banken doorgaans correct geformuleerde mails verwachten. Deze zogenaamde Cybercriminelen maken slim gebruik van online vertaalmachines. Dit kunt u herkennen aan zinnen die niet lekker lopen, verkeerde vertalingen of een combinatie tussen Nederlands en Engels. Jammer genoeg worden criminelen steeds handiger in het maken van Phishing-mails waardoor ze bijna niet meer van echt te onderscheiden zijn.

De afzender

Internetcriminelen maken mailadressen aan die precies lijken op het officiële mailadres van uw bank. Soms zit het verschil slechts in een letter, zoals het voorbeeld @abnambro.nl. In veel gevallen zal de extra letter u niet eens zijn opgevallen. Er zijn gevallen waarin u Phishing- mails gemakkelijker kunt herkennen zoals onbekende afzenders. U mag er ook van uit gaan dat banken en overheidsinstanties geen gebruikmaken van gratis mailboxen zoals Hotmail inloggen, Outlook of Gmail.

 Iemand uit uw contactlijst

Phishing-mails zijn niet  alleen afkomstig van onbekende mail adressen. Ook mails die u van iemand uit uw lijst van contactpersonen ontvangt, kunnen een virus verspreiden. Dit kan gebeuren doordat diegene  niet weet dat hij een virus op zijn computer heeft. Een programma verstuurt dan Engelstalige mailtjes naar contactpersonen uit zijn lijst. Mocht u een dergelijk bericht ontvangen, verwijder deze dan meteen.

 Links en verwijzingen

Wat we vaak terugzien in Phising-mails zijn links die verwijzen naar een andere website. Op het eerste gezicht lijken de links betrouwbaar. Een andere truc van cybercriminelen is het gebruik van links in een mail waarin u een betaling moet voldoen. Wilt u weten waar de link naartoe leidt? Zet u dan de cursor zonder daadwerkelijk te klikken op de link. Onderin uw scherm ziet u nu in het klein de website waar de link naartoe verwijst.

Persoonlijke gegevens

Deze aanwijzing ligt misschien voor de hand maar bedrijven zullen u nooit per mail vragen om uw persoonlijke gegevens. Uw wachtwoord kunt u immers zelf wijzigen, een bedrijf zal u nooit om uw wachtwoord vragen. Ook als het gaat om een zogenaamd ‘verouderde’ pinpas, deze kunt u zelf doorknippen en  uw bank zal u niet vragen om deze retour te sturen.

De aanhef

Bedrijven, instanties of banken zullen u altijd aanschrijven met uw eigen naam. Mocht u een mail ontvangen met als aanhef Geachte klant, Beste heer/mevrouw, dan kunt u deze mail ook als verdacht beschouwen. Als een bedrijf u een belangrijke mail wilt sturen zal u altijd worden aangeschreven met de juiste aanhef en uw volledige naam.

Twijfel?

Heeft u een mail ontvangen en twijfelt u aan de echtheid? Neemt u dan contact op met het betreffende bedrijf. Alleen dan weet u zeker of dit geen Phising-mail is.